Dati lice odgoju – bila je tema je Katehetske zimske škole za vjeroučiteljice i vjeroučitelje u osnovnim školama koja je održana na daljinu 14. i 15. siječnja 2021. Sudionike je na početku pozdravio predsjednik Vijeća HBK za katehizaciju i novu evangelizaciju đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić. Nadbiskup se u govoru osvrnuo na aktualnu situaciju, rekavši da je pandemija bolesti covid-19, uvelike uvjetovala i ograničila živote i djelovanje svakoga od nas, dok potresi, koji su nepredvidivo učinili mnoge raspukline i u našim životima, nužno usmjeravaju naš pogled na unesrećene živote, na mnoga lica naših sugrađana, odnosno naše braće i sestara.
![](https://hbk.hr/wp-content/uploads/2021/01/20210114-Katehetska-zimska-skola-hranic-e1611316291406.png)
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje dr. sc. Dubravka Brezak Stamać opisala je situaciju u kojoj se nalazimo orwelovskom te je naglasila da u takvoj situaciji treba vidjeti što nam je važno. Dom, obitelj i zajednicu ljudi koja si međusobno pomaže sigurno mnogi prepoznaju kao važne. Lice odgoja, kao intrigantna tema stručnoga skupa prema riječima ravnateljice, novo je lice kroz nastavu na daljinu, a što pred vjeroučitelje postavlja nove izazove u metodici.
![](https://hbk.hr/wp-content/uploads/2021/01/20210114-Katehetska-zimska-skola-2-e1611316331497.png)
Prvo predavanje Lice odgoja održao je predstojnik Nacionalnoga katehetskog ureda HBK izv. prof. dr. sc. Ivica Pažin u kojemu je govorio o budućnosti odgoja iz kršćanske perspektive. Pojašnjavajući kako „dati lice odgoju“, dr. Pažin je istaknuo da bi pravi odgoj iz kršćanske perspektive trebao biti proces u kojemu se ne susreće drugoga/Drugoga radi povratka u samoga sebe, nego radi zadobivanja novoga života, novoga lica. „Istinski otac“, reći će papa Franjo u Fratteli tutti, „bit će samo onaj čovjek koji prihvaća druge kao svoje ne da bi ih prisvojio nego da im pomogne da više budu oni“.
![](https://hbk.hr/wp-content/uploads/2021/01/2021014-Katehetska-zimska-skola-Pazin.png)
Drugo predavanje Kad vlastite granice probude smisao vjere. O pandemiji iz teološke perspektive održao je doc. dr. sc. Davor Vuković istaknuvši da je čovjek na globalnoj razini iskusio vlastitu krhkost, nemoć i granice. Sve to, međutim, gledano očima vjere, daleko je od tragedije. Štoviše, predstavlja novu mogućnost i priliku za “novo rađanje”, novi početak.
![](https://hbk.hr/wp-content/uploads/2021/01/2021014-Katehetska-zimska-skola-vukovic-e1611316378937.png)
Drugoga dana Katehetske zimske škole doc. dr. sc. Josip Bošnjaković održao je predavanje Život na čekanju, ili? Impulsi za hrabro suočavanje sa stvarnošću, istaknuvši da se u trenutačnoj situaciji u Hrvatskoj suočavamo s mnoštvom životnih polja – Covid-19, potres, bolesti, siromaštvo, itd. – na kojima je moguće ići u žetvu, a to ujedno znači puniti žitnice svoga bića ljubavlju, suosjećanjem, predanjem, solidarnošću. Čemu čekati pogodnije trenutke? „Tko će ako neću ja, kada ću ako ne sada?“ – riječi su V. Frankla koji je nakon iskustva u koncentracijskom logoru pozivao na osobnu odgovornost u promicanju dobra u društvu otkrivajući pri tome smisao svoga poslanja.
![](https://hbk.hr/wp-content/uploads/2021/01/20210114-Katehetska-zimska-skola-3-e1611316410734.png)
Vjeroučitelji i vjeroučiteljice članovi Radne skupine za izradu videolekcija su snimili izlaganja kojima su iz različitih perspektiva govorili o iskustvima snimanja i primjene videolekcija o mogućnostima primjene u nastavi na daljinu i nastavi uživo, o prihvaćenosti od strane učenika i primjeni od strane vjeroučitelja te o poučavanju i odgoju izvan onoga što je moguće videolekcijama.
1) Iskustvo učitelja i učenika s videolekcijama, Hrvoje Šijak, OŠ „Prof. Blaž Mađer“ Novigrad Podravski, OŠ Sokolovac, OŠ Koprivnički Ivanec, Koprivnica.
Vjeroučitelj Hrvoje Šiljak na temelju vlastitog iskustva u snimanju i korištenju digitalnih materijala koje objavljuje na YouTube kanalu pokazao je kako se materijali iz Lectio Brevis koje snima za javnost mogu upotrijebiti u nastavi, a kada ne, u čemu je razlika imeđu Lectio Brevis i videolekcija te je prikazao rezultate ankete provedene među učenicima razredne nastave.
2) Videolekcije u praksi – metodičke upute za korištenje, Katarina Pučar, OŠ „Ljubo Babić“ Jastrebarsko, Jastrebarsko.
Katarina Pučar ponudila je metodičke upute kako koristiti videolekcije u različitim modelima nastave: uživo, online i u mješovitom obliku nastave te kako ih koristiti u različitim dijelovima nastavnog sata, uputiti na povezanost s međupredmetnim temama te ponuditi nekoliko konkretnih primjera za vrednovanje u predmetnoj nastavi.
3) Videolekcije i planiranje vjeronaučne nastave, Kristina Zubalj, OŠ Nikola Tesla, Rijeka.
Kristina Zubalj pokušala je odgovoriti na pitanje mogu li videolekcije biti polazišna točka u planiranju nastavnog sata pomoću konkretnih primjera za razrednu nastavu. Vjeroučiteljica je problematizirala i pitanje pisane dnevne pripreme te iznijela zaključke na temelju vlastitog iskustva rada u školi.
4) Što izvan videolekcija?, Martina Horvat, III. Osnovna škola Čakovec, Čakovec.
„Što izvan videolekcija?“ tema je koju je obradila Martina Horvat. S obzirom na veliku ponudu digitalnih alata koje vjeroučitelji mogu koristiti u nastavi, ponekad je teško odlučiti koji je najprimjereniji i u skladu s pedagoškom funkcijom. U izlaganju vjeroučiteljica je predstavila alate koji u njezinom radu u najvećoj mjeri ispunjavaju svoju svrhu, a naglasak je bio na digitalnim alatima pomoću kojih se može provoditi vrednovanje.
5) Spontanost u komunikaciji – dobra priprema zlata vrijedi! Iz (video)dnevnika jednog vjeroučitelja, Marijan Lončar, OŠ Finida, Poreč.
Marijan Lončar govorio je o iskustvima snimanja videolekcija i prikazao što o svemu misle učenici. Korištenjem digitalnih alata može se steći dojam da se gubi spontanost u komunikaciji. Kroz izlaganje pokazao je da to ne mora biti tako kao i to da svakoj naizgled jednostavnoj i spontanoj komunikaciji prethodi temeljita priprema koja nije isključivo pisana već uključuje i kritička promišljanja sustručnjaka.
6) Je li u nastavi na daljinu reduciran cjeloviti pristup učeniku?, Marina Živić, OŠDragutina Tadijanovića Vukovar, Vukovar.
Marina Živić pokušala je odgovoriti na pitanje je li u nastavi na daljinu reduciran cjeloviti pristup učeniku? Vjeroučiteljica je prikazala primjere izvannastavnih aktivnosti, korelacije sa župnom katehezom i komunikacije s roditeljima u digitalnom okruženju.
7) Videolekcije – što možemo naučiti iz prakse?, Vesna Hodak, OŠ Ante Starčevića Rešetari, Rešetari.
Vesna Hodak je na temelju iskustva rada s učenicima od 1. do 8. razreda osnovne škole i vođenja županijskog stručnog vijeća prikazala rezultate ankete provedene u županijskom stručnom vijeću te radove i osvrte učenika. Iz ankete provedene među vjeroučiteljima te osvrta učenika vide se prednosti i nedostaci online nastave, a na temelju radova učenika prikazani su primjeri vrednovanja rada učenika na daljinu.
Na državnom stručnom skupu sudjelovalo je 450 vjeroučiteljica i vjeroučitelja, a zbog velikoga interesa za temu, u dogovoru s Nacionalnim katehetskim uredom HBK, Katehetska zimska škola će se ponoviti na platformi Loomen tijekom veljače te će svi zainteresirani moći pogledati snimljena predavanja i primjere dobre prakse, međusobno komentirati ono što je rečeno i navoditi vlastita iskustva vezana uz temu te kroz anketne upitnike vrednovati takav oblik edukacije. Rezultati anketnoga upitnika provedenog nakon edukacije održane 14. i 15. siječnja 2021. pokazuju veliko zadovoljstvo sudionika na svim razinama.
Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje dr. sc. Dubravka Brezak Stamać i predstojnik Nacionalnog katehetskog ureda Hrvatske biskupske konferencije izv. prof. dr. sc. Ivica Pažin u povodu održavanja Katehetske zimske škole gostovali su u HKR-ovoj emisiji Aktualno; u četvrtak, 14. siječnja 2021. godine.